Odkąd samochody elektryczne zadebiutowały na polskim rynku motoryzacyjnym, towarzyszy im intensywna debata na temat kosztów związanych z ich utrzymaniem. Przeciwnicy tego rodzaju pojazdów zwracają uwagę na wysokie koszty zakupu, podczas gdy zwolennicy podkreślają rekordowo niskie koszty eksploatacji i serwisu. W tej dyskusji pojawia się pytanie: kto ma rację? Ile faktycznie kosztuje utrzymanie samochodu elektrycznego?

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych postanowiło przeprowadzić badania w celu ustalenia rzeczywistych kosztów utrzymania samochodu elektrycznego i porównania ich z wydatkami, jakie ponoszą właściciele pojazdów z tradycyjnym napędem. Wyniki tych badań są momentem triumfu dla właścicieli elektryków, którzy z pewnością z uśmiechem przyznają, że mieli rację. Okazuje się, że ich pojazdy nie tylko są tańsze w codziennym użytkowaniu, biorąc pod uwagę koszty ładowania w porównaniu do rosnących cen paliw, ale także w zakresie serwisowania.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że koszty eksploatacji samochodu elektrycznego obejmują nie tylko tańsze ładowanie, ale także mniejsze ryzyko awarii mechanicznych. Elektryczne pojazdy charakteryzują się prostszą konstrukcją mechaniczną niż tradycyjne samochody z silnikami spalinowymi, co wpływa korzystnie na koszty serwisowania. Właściciele elektrycznych pojazdów mogą zatem cieszyć się nie tylko niższymi rachunkami za ładowanie, ale także mniejszymi wydatkami związanymi z koniecznością naprawy czy wymiany części mechanicznych.

W obliczu tych danych, możemy śmiało stwierdzić, że samochody elektryczne nie tylko przyczyniają się do ochrony środowiska, ale także oferują realne oszczędności dla swoich właścicieli. Przeskok technologiczny w dziedzinie pojazdów elektrycznych nie jest tylko krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju, ale także ekonomicznego pragmatyzmu. W związku z tym, coraz więcej konsumentów zastanawia się nad przesiadką na ekologiczną alternatywę, której korzyści widoczne są nie tylko dla planety, ale również dla portfela.

Elektryczność kontra konwencjonalny napęd: Analiza Kosztów Użytkowania

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) postanowiło przeprowadzić badania mające na celu porównanie kosztów eksploatacji samochodów elektrycznych i pojazdów z tradycyjnym napędem. Założono cenę benzyny na poziomie 6,75 zł za litr i spalanie 6,8 litra na 100 km dla pojazdów spalinowych. Wyniki są zaskakujące – samochód spalinowy przejeżdża dystans 100 km za około 45,90 zł, podczas gdy elektryczny, zużywając 17,8 kWh na 100 km, pokonuje ten sam dystans za jedynie 14,91 zł, biorąc pod uwagę ładowanie domowe i publiczne.

Porównanie samochódu elektrycznego Nissan Ariya 214 KM/63 kWh i określone parametry jego użytkowania, takie jak średni dzienny dystans w ciągu dnia pracy i w dniu wolnym od pracy, oraz ceny paliw i ich zużycie dla pojazdów z napędem diesel, LPG i hybrydowego.

Wyniki kalkulacji są zadziwiające:

  • BEV (Battery Electric Vehicle) kontra Diesel – roczne oszczędności wynoszą 6 700 zł, a po pięciu latach sięgają już 33 500 zł.
  • BEV kontra LPG – roczne oszczędności to 3 449 zł, a po pięciu latach osiągają 17 245 zł.
  • BEV kontra HEV (Hybrid Electric Vehicle) – roczne oszczędności to 4 687 zł, a po pięciu latach wzrastają do 23 435 zł.

Dodatkowo, gdy uwzględnimy oszczędności związane z brakiem opłat za parkowanie w miejscach płatnego postoju, roczne oszczędności mogą sięgnąć od kilkuset złotych do kilku tysięcy, w zależności od częstotliwości korzystania z takich miejsc.

Podsumowując, koszty eksploatacji są znacząco niższe, a serwisowanie może być nawet o 50% tańsze w porównaniu do tradycyjnych pojazdów spalinowych. Oto dowód na to, że przyszłość motoryzacji kieruje się w stronę zrównoważonego rozwoju, oferując jednocześnie realne korzyści dla portfela kierowcy.

Źródło: https://elektromobilni.pl/strefa_wiedzy/ile-kosztuje-utrzymanie-elektryka/