Pojazdy elektryczne stają się coraz częstszym elementem otaczającej nas rzeczywistości. W miastach zauważamy nowe tendencje w wyborze niskoemisyjnych autobusów do obsługi lokalnego ruchu pasażerskiego, widujemy i korzystamy z systemów wypożyczalni hulajnóg i rowerów elektrycznych, odbieramy paczki od kurierów przyjeżdżających elektrycznymi vanami i widujemy coraz więcej prywatnych niskoemisyjnych samochodów osobowych na ulicach. Gdyby nie zielone tablice rejestracyjne, to w wielu przypadkach, niewprawiony obserwator nie zwróciłby uwagi na ilość elektrycznych pojazdów, które mija każdego dnia. Dlaczego więc zyskująca na popularności technologia ma tylu zwolenników co wrogów? Co sprawia, że wokół elektromobilności narasta tyle mitów? Które z nich już dawno straciły swoją ważność? Rozprawmy się z 5 najpopularniejszymi mitami o samochodach elektrycznych.

1. Pojazdy elektryczne to technologia przyszłości

W obliczu wyzwania minimalizowania konsumpcji zasobów planety i rosnących potrzeb mieszkańców, stoimy przed misją dokonania wielu zmian w naszych dotychczasowych przyzwyczajeniach. Ten problem jest już dzisiaj i rozwiązań potrzebujemy natychmiast. Pojazdy niskoemisyjne, które są odpowiedzią na problem ogromnych ilości emisji CO2 pochodzących z transportu, nie mogą już dłużej czekać z łatką „technologii przyszłości”. W połączeniu z postępem technologicznym zaczęły spełniać nasze wyśrubowane oczekiwania w zakresie niezawodności i zasięgów. Co ciekawe, pierwsze samochody elektryczne powstały już w 1828 roku w Węgrzech, a pierwszy model Tesli Roadster został wprowadzony na rynek 15 lat temu, w 2008 roku.

2. Elektryki są drogie

Jeśli chodzi o daty, to warto mieć na uwadze rok 2025. Może być przełomowy, bo wtedy, według prognoz ekspertów rynku samochodowego1 ceny aut spalinowych i elektrycznych zrównają się. Od tego momentu ceny będą już tylko spadać, wraz z upowszechnianiem się technologii i optymalizacji produkcji. Nie bez znaczenia pozostają programy zachęt do zakupu takich pojazdów – program „Mój elektryk”, niskooprocentowane instrumenty finansowe dla przedsiębiorców, ale także takie drobne zachęty jak możliwość bezpłatnego parkowania w strefach parkingowych, czy rozwój sieci publicznych ładowarek. Owszem, poziom wejścia w technologię jest wciąż dosyć wysoki, ale warto zacząć już porównywać ceny elektryków z cenami nowych samochodów spalinowych w tej samej klasie, by dowiedzieć się, że nie ma już przepaści między mini. A użytkownicy pojazdów elektrycznych zgodnie podkreślają – później można zapomnieć o kosztach, tankowaniu, serwisie, wymianach płynów i naprawach układów mechanicznych.

3. Pojazdy elektryczne mają mały zasięg

Nie ma trudniejszych warunków dla samochodów elektrycznych jak zima z naprawdę niskimi temperaturami (w których mimo to radzą sobie nieźle!). Można więc ufać, że testy prowadzone w jednym z mroźniejszych krajów Europy, w Norwegii, są dość miarodajne. Dwa razy do roku norweskie stowarzyszenie motoryzacyjne NAF i magazyn MOTOR prowadzą testy ElPrix2 porównujące zasięgi

elektryków latem i zimą. Wśród 31 przebadanych modeli wartości oscylowały między 228 a nawet 530 kilometrów! Inną ciekawa serię porównawczą prowadzi Bjørn Nyland na swoim kanale na YouTube3 – sprawdza ile czasu zajmuje mu pokonanie (i ładowanie po drodze) 1000 kilometrów. W jego rankingu dostępnym online4 dotychczas najlepsze wyniki wśród samochodów elektrycznych osiągnęły auta NIO (z dwukrotną wymianą baterii na trasie) i Tesla model S – po 8 godzin 55 minut. Co ciekawe, średni dzienny dystans pokonywany w Polsce to zaledwie 30 kilometrów5, więc pojawia się pytanie, czy jeszcze bardziej potrzebujemy zwiększać zasięgi do zwykłego użytkowania takich pojazdów.

4. Pojazdy elektryczne są niebezpieczne

Kto z nas nie słyszał doniesień medialnych o kolejnych przypadkach płonących aut elektrycznych? Wielogodzinne, trudne do opanowania pożary, sprawiające trudności strażakom, którzy załamują ręce i prewencyjnie ewakuują całe dzielnice to przecież realne zagrożenie, prawda? Nie do końca. Owszem, zdarzają się pożary samochodów elektrycznych, ale wcale nie płoną one na potęgę, jak przedstawiają to media. Nie płoną nawet częściej niż pojazdy spalinowe. Norweski Związek Pojazdów Elektrycznych poświęcił lata, aby przeanalizować tę kwestię i wyniki badań mogą szokować wielu – na 6192 pożary wszystkich typów pojazdów w latach 2016-2023 w Norwegii zaledwie 153 dotyczyło pojazdów elektrycznych (2,5% przypadków, względem 83,3% pożarów pojazdów spalinowych)6 i wynikały one najczęściej z innych przyczyn fabrycznych usterek technicznych (awaria ogrzewania, pożar wnętrza kabiny) niż z przyczyn awarii (lub co gorsza wybuchu!) baterii.

Auta elektryczne poddawane są też testom zderzeniowym, takim samym jak auta spalinowe i, co ciekawe, w ich wyniku elektryki nie stawały w płomieniach, nawet w przypadku rozpędzania do większych prędkości niż standardowe testy. Tą kwestią zajęła się niemiecka firma Dekra, publikując wyniki zderzeniowe popularnych aut, i obalając kolejne mity. Testerzy udowodnili, że zderzenie pojazdu uruchamia systemy zabezpieczeń, odłączające zasilanie wysokiego napięcia. Z kolei amerykańska rada ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) wskazuje, że trzy pierwsze miejsca w rankingu najbezpieczniejszych samochodów (z oceną 5/5 gwiazdek) to produkty firmy Tesla. Sprzyjać temu ma przede wszystkim doskonały rozkład masy, uniemożliwiający dachowanie i solidna konstrukcja z odbierającą i rozpraszającą energię strefą zgniotu.

5. Pojazdy elektryczne trudno utylizować

Temat recyklingu samochodów elektrycznych rozpala wyobraźnię sceptyków, ale ustalmy punkt wyjścia do dyskusji – nie poddaje jej się elektryków w całości, a jedynie ich poszczególne komponenty, takie jak baterie. A one z kolei są jeszcze w zbyt dobrym stanie i zbyt cenne, żeby wyrzucić je do kosza lub zwyczajnie zmielić. Pierwsze fabryki i przedsiębiorstwa utylizujące baterie dopiero powstają7 i mają przejąć problem recyklingu, który pojawi się w większej skali dopiero w perspektywie 10-15 lat, do tego czasu prawdziwą żyłą złota będzie natomiast rynek wtórny. To dzięki dostępowi do dobrej jakości baterii o dużych pojemnościach można wspierać tworzenie chociażby przydomowych magazynów energii OZE.

Nie można zapomnieć też o tym, że jesteśmy w trakcie wielkich zmian gospodarczych, które zakładają odejście od liniowego cyklu życia produktów i przejście na obieg cyrkularny. Przygotowują się do tego także gigafabryki czołowych producentów, które planują odzyskiwać stare i produkować z nich nowe bateria, w ramach swojej działalności i odpowiedzialności środowiskowej8.

Mity na temat elektromobilności najczęściej powstają najczęściej w wyniku zwyczajnej niewiedzy i szybko się dezaktualizują – rozwój tej technologii rozpędził się na dobre, a wyścig producentów sprawia, że poprawiają się też osiągi ich produktów. Elektromobilność to już droga w jedną stronę – rozwoju.

Przyszłość bez węgla jest możliwa, a za sprawą projektu LIFE AFTER COAL PL będziemy Cię do niej przygotowywać. Naszym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej Wielkopolski do 2040 roku. W najbliższym czasie Fundacja Instytut Zielonej Przyszłości odpowiedzialna za kampanię Elektryczna Wielkopolska będzie publikować materiały i organizować wydarzenia związane z tematem elektromobilności.

Zapraszamy do śledzenia social mediów: FB – instytut.zielonej.przyszlosci i Instagram – fizp_pl


  1. Hitting the EV Inflection Point, Bloomberg NEF, 2021, https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/08/2021_05_05_Electric_vehicle_price_parity_and_adoption_in_Europe_Final.pdf ↩︎
  2. El Prix: Ny rekkevidderekord i vinter-elbiltesten (El Prix: Nowy rekord zasięgu w zimowym teście samochodu elektrycznego), El Prix 2023, https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/el-prix-ny-rekkevidderekord-i-vinter-elbiltesten ↩︎
  3. 1000 km challenges, Bjørn Nyland, https://www.youtube.com/watch?v=_04rk3lIFcM&list=PLqKx2qnB8Xv7JYxuVkc5gSVJNWxaJmUNF&ab_channel=Bj%C3%B8rnNyland ↩︎
  4. TB test results, Bjørn Nyland, https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=15442336 ↩︎
  5. Transport – wyniki działalności w 2021 roku, Informacje statystyczne, Główny Urząd Statystyczny, 2022, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/transport-wyniki-dzialalnosci-w-2021-roku,9,21.html ↩︎
  6. Statystyki pożarów, https://www.brannstatistikk.no/brus-ui/search?searchId=9B13517C-F1CD-490F-82A1-57B9CA38ACA5&type=SEARCH_DEFINITION&fbclid=IwAR0x7XD-Esl7WIJNqyDyjZVptoPokWJiVzvP-218b8P2Zel6sop-zDJU2go ↩︎
  7. W Polsce rusza recykling litowych baterii, Logistyka rp.pl, 2023, https://logistyka.rp.pl/elektromobilnosc/art38422281-w-polsce-rusza-recykling-litowych-baterii ↩︎
  8. Gigafactories are recycling old EV batteries into new ones, The Economist, 2022, https://www.economist.com/science-and-technology/2022/10/26/gigafactories-are-recycling-old-ev-batteries-into-new-ones?utm_medium=cpc.adword.pd&utm_source=google&ppccampaignID=18151738051&ppcadID=&utm_campaign=a.22brand_pmax&utm_content=conversion.direct-response.anonymous&gclid=CjwKCAjw1t2pBhAFEiwA_-A-NFWtFun60VqD1tIOZKJrxhhXoE3Dz1mo3yVFjJdzHTKz5rkJ8MqquBoCJfYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds ↩︎